Stredná zdravotnícka škola - Egészségügyi Középiskola Nové Zámky

Deň Zeme22. apríla sa každoročne oslavuje po celom svete Deň Zeme, ktorý poskytuje príležitosť na reflexiu nad stavom našej planéty a na aktívne zapojenie sa do rôznych aktivít a iniciatív, ktoré podporujú ochranu našej krásnej planéty. Je množstvo spôsobov, akými si môžeme pripomenúť tento významný deň. Naša škola sa rozhodla venovať tejto téme viac dní, z rôznych uhlov pohľadu. 

Na hodinách anglického jazyka sa žiaci I. PSS, I. MPS a II. A oboznámili s tohtoročným mottom Dňa Zeme, ktoré znie „Planéta verzus Plasty“. Pri tejto príležitosti žiaci diskutovali o celosvetovom probléme s plastovým odpadom a jeho negatívnym dopadom na životné prostredie. Prostredníctvom rôznych interaktívnych úloh a krátkych dokumentárnych filmov si žiaci uvedomili, aký nebezpečný môže byť plastový odpad pre faunu a flóru. Z kvízu o plastovom znečistení na stránke https://www.earthday.org/plastic-pollution-quiz/ sa žiaci dozvedeli, že priemerná doba použitia plastovej nákupnej tašky je cca 11 minút, ktorá sa pri nesprávnom separovaní plastového odpadu môže dostať do vôd a udusiť vodné živočíchy. Najhoršie zistenie pre žiakov bola informácia o morských vtákoch, ktoré môžu skonzumovať až 240 kusov plastu rôznych tvarov. Na hodinách biológie sme sa venovali rôznym aktivitám. Žiaci I.PSS si usporiadali triednu výzvu, ktorá mala za úmysel zredukovať nadmerné množstvo plastov a svoje nápoje si doniesli v znovu použiteľných fľašiach. Následne sa žiaci zapojili do upratovania priestoru našej bylinkovej záhradky. 

Najviac diskutovanou témou súčasnosti je klimatická kríza a jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú zmenu klímy je aj jedlo. Výroba potravín zodpovedá za štvrtinu všetkých emisií skleníkových plynov, ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu. Študentom prvého a druhého ročníka sme najskôr vysvetlili, ako naša strava zanecháva veľkú ekologickú stopu a má obrovský negatívny dopad. Tému sme rozdelili do niekoľkých častí – 1. Problém jahody, 2. Problém hovädzie mäso, 3. Problém palmový olej, 4. Problém spracované potraviny a polotovary a 5. Problém plytvanie. So žiakmi sme analyzovali každý z týchto problémov a snažili sme sa nájsť riešenia. Na záver, žiaci rozdelení do skupín, riešili dilemu, ako by sa vysporiadali s problémom konkurencie a zníženého zisku z predaja zeleniny, keby sú drobní farmári. Pri prezentovaní svojich riešení bravúrne využili všetky informácie, ktoré na hodine získali, samozrejme s ohľadom na životné prostredie.

FOTO

PaedDr. Martina Fridrichová, PaedDr. Terézia Szabóová