Európsky deň jazykov
Dňa 26. septembra každoročne oslavujeme Európsky deň jazykov. Vedeli ste, že jedno z najdlhších slov je anglické slovo pozostávajúce zo 45 písmen, pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis, ktoré v slovenčine znamená pneumonoultramikroskopická silikovovolkanokonióza? Žiaci našej školy sa na hodinách anglického jazyka zapojili do rôznych aktivít, prostredníctvom ktorých sa oboznámili s najpoužívanejšími jazykmi na našej škole a v Európe. K Európskemu dňu jazykov bezpochyby patria aj jazykolamy, ktoré si naši žiaci vyskúšali v troch jazykoch. Vyskúšajte napríklad: po anglicky How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood? A woodchuck would chuck all the wood that he could if a woodchuck could chuck wood., po slovensky Rozprostovlasatela sa dcéra kráľa Nabuchodonozora, alebo nerozprostovlasatela sa dcéra kráľa Nabuchodonozora? po maďarsky Te tetted e tettetett tettet? Tettetett tettek tettese, te!.
PaedDr. Szabóová, PaedDr. Sádovská, Mgr. Kontár
Zbierka BIELA PASTELKA 2024
Biela pastelka je verejná zbierka na podporu ľudí so zrakovým postihnutím. Jej výnos slúži na dofinancovanie aktivít, ktoré nevidiacim a slabozrakým ľuďom pomáhajú začleniť sa do bežného života. Ide o špecializované sociálne poradenstvo a realizáciu kurzov, pomocou ktorých klienti získavajú zručnosti nevyhnutné pre každodenný život. Je to napríklad bezpečná chôdza s bielou palicou, čítanie a písanie Braillovho písma a sebaobslužné činnosti ako varenie, upratovanie, osobná hygiena, komunikačné zručnosti a pod.
Biela pastelka je symbolom neviditeľných línií, symbolom sveta nevidiacich, príležitosťou prejaviť ľudskú ušľachtilosť a solidaritu. Pomáha hľadať riešenia v často ťažkých situáciách, kreslí bielu čiaru na tmavej ceste. Výber farebného papiera na zviditeľnenie bielych línií symbolizuje existenciu možností riešenia situácií nevidiacich a slabozrakých ľudí. Biela pastelka znamená svetlo, keď okolo je tma.
Projekt CLIL
Schopnosť komunikovať v cudzom jazyku je nevyhnutnou súčasťou nášho života nevynímajúc starostlivosť o pacienta. Projekt CLIL je metóda vyučovania, ktorá je orientovaná na zlepšenie komunikačných schopností a zručností žiakov v cudzom jazyku a podporu lingvistickej rôznorodosti. Do projektu sa zapojili všetci žiaci štvrtého ročníka v študijnom odbore praktická sestra a masér. Úlohou žiakov bolo prostredníctvom hrania rolí priblížiť komunikáciu medzi pacientom a praktickou sestrou alebo masérom pri vybranom výkone.
Podológovia sa vzdelávajú aj s pomocou časopisov
V roku 2024 sme sa začali v podológii vzdelávať aj pomocou časopiseckých noviniek pre podológov a pedikérov – časopisu Nohy a časopisu Podológia.
Časopis Nohy vznikol z iniciatívy Slovenskej podologickej spoločnosti o. z. a je určený pre pedikérov, podológov, lekárov a špecialistov, ale aj klientov a pacientov. Jeho periodicita je štvrťročná a je nabitý dôležitými informáciami od slovenských odborníkov v oblasti medicíny, podológie a pedikúry.
Časopis Podológia vznikol z iniciatívy autorského dua Marianny Kováčovej a Doroty Harmatovej z Podopressu, je určený pre pedikérov, podológov, lekárov, fyzioterapeutov, zdravotníkov a verejnosť a je nevyhnutným zdrojom pre všetkých odborníkov zameriavajúcich sa na starostlivosť o chodidlá, ktoré vnímajú ako neoddeliteľnú súčasť ľudského tela, kostry a celkovej fyziológie. Články, napísané skúsenými profesionálmi, ponúkajú cenné poznatky, kazuistiky a inovatívne postupy a ukazujú, ako efektívne riešiť rôzne problémy.
Naši žiaci v akcii na KN Rescue
Dňa 5.9.2024 sme sa zúčastnili 12. ročníka medzinárodnej súťaže posádok rýchlej zdravotnej pomoci - Komárno Rescue, ktorá sa tak ako po minulé roky, aj tento rok konala v Marína Parku v Komárne. Tento rok sa na podujatí zúčastnili tímy zo Slovinska, Poľska, Rakúska, Česka, Maďarska, Nemecka, ktorí spolu so slovenskými záchranármi vytvorili mimoriadne priateľskú a profesionálnu atmosféru. Na súťaži sme sa zúčastnili aj my, žiaci Strednej zdravotníckej školy z Nových Zámkov, ktorí sme zohrávali kľúčovú úlohu v simulovaných situáciách a mali možnosť osobne komunikovať so záchranármi v rôznych jazykoch, vrátane angličtiny a maďarčiny. Pre nás - 37 žiakov z tried: III. A, III. B, III. C a II. MPS - to bola skutočne cenná skúsenosť, keďže sme mali možnosť zblízka sledovať prácu profesionálov a pochopiť, ako rýchlo a efektívne musia zasahovať v krízových situáciách. Táto skúsenosť nám poskytla pohľad na to, čo môže byť našou budúcou prácou. Najväčšie poďakovanie patrí našim dvom pani profesorkám, Silvii Benkó a Kataríne Holúbkovej, ktoré nás na túto akciu priviedli, pripravili a bez ktorých podpory a organizácie by sme sa tohto podujatia nezúčastnili. Táto skúsenosť nás nielen obohatila po odbornej stránke, ale nám otvorila aj nové obzory, čo sa týka práce v medzinárodnom prostredí a využívania cudzích jazykov.
Michaela Juhásová
žiačka III. A
Slávnostné otvorenie školského roka 2024/2025
Ani sme sa nenazdali a 2 mesiace prázdnin sú za nami. Veríme, že leto poskytlo nielen žiakom, ale aj učiteľom dostatok času na oddych a získanie nových síl do ďalšej práce. Oddýchnutí a plní elánu tak môžeme začať nový školský rok 2024/2025.
V pondelok 2. septembra 2024 sa brány našej školy opäť otvorili, a tak sa v skorých ranných hodinách začali na školskom dvore schádzať žiaci, rodičia a učitelia na slávnostné otvorenie nového školského roka. Nálada medzi žiakmi bola uvoľnená a bezprostredná. Žiaci sa po prázdninách s radosťou a nadšením zvítali so svojimi kamarátmi a učiteľmi.
Strana 17 z 50